Monitorowanie ruchu na stronie internetowej jest kluczowe dla sukcesu każdej witryny.
Google Analytics to potężne narzędzie, które pozwoli Ci śledzić odwiedziny i analizować zachowania Twoich użytkowników, dzięki czemu będziesz mógł lepiej zoptymalizować swoją stronę.

W tym artykule pokażemy CI, jak poprawnie skonfigurować Google Analytics na stronie WordPress, aby maksymalnie wykorzystać możliwości tego narzędzia.

Jest kilka różnych metod konfiguracji, my pokażemy ten najprostszy, tak byś samodzielnie mógł podłączyć Google Analytics do swojej witryny.

 

Dlaczego warto korzystać z Google Analytics?

Google Analytics dostarcza szczegółowych danych o tym, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z Twoją stroną. Dzięki temu możesz dowiedzieć się, które treści cieszą się największą popularnością, skąd pochodzą odwiedzający, jak długo pozostają na stronie, oraz jakie działania podejmują przed opuszczeniem witryny.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz kilka rodzajów jabłek i chcesz się dowiedzieć, które najbardziej smakują Twoim klientom.

Dlaczego chcesz to wiedzieć?

Oczywiście po to, żeby odpowiednio „zainwestować” i sprzedawać więcej tych smaczniejszych, nie tracić swojego budżetu, czy może czasu na te, które się nie sprzedają.

W tradycyjnej sprzedaży dowiesz się tego bardzo łatwo, po prostu zauważysz fizycznie, które jabłka schodzą, które zostają. Usłyszysz opinie swoich klientów – „Panie,  te jabłka są zaje.. fajne ;)”.

Ok, wiesz już, że w realu dostaniesz zawsze jakiś feedback, czy to zobaczysz, czy to usłyszysz, czy może nawet poczujesz, jeśli komuś jabłko nie zasmakuje i w Ciebie nim rzuci.

A jak uzyskasz opinię o swoich produktach, czy marce w Internecie? Możesz liczyć, że ktoś wystawi Ci opinię w Google, recenzję na Facebooku, ale to wciąż zbyt mała informacja zwrotna, by można było z niej wyciągnąć jakieś wnioski.

I tutaj właśnie totalnym gamechangerem jest Google Analytics. Jak sama nazwa wskazuje – odpowiada za analitykę, czyli coś turbo ważnego, jeśli na poważnie myślisz o prowadzeniu biznesu w sieci.

To ona da Ci odpowiedzi co należy zmienić na stronie, żeby odwiedzających zamienić w klientów.

 

Krok 1: Załóż konto Google Analytics

Pierwszym krokiem jest utworzenie konta Google Analytics, jeśli jeszcze go nie masz. Wejdź na stronę Google Analytics, zaloguj się za pomocą swojego konta Google i postępuj zgodnie z instrukcjami, aby utworzyć nowe konto. Podaj nazwę swojego konta, wybierz stronę, którą chcesz śledzić, i skonfiguruj podstawowe ustawienia.

Na czas pisania tego artykułu (wrzesień 2024 r.) utworzenie konta zawiera się w 5 krokach.

1. Tworzenie konta

Tutaj musisz wskazać nazwę swojego konta (może być taka sama, jak nazwa strony), są tam jeszcze checkboxy do zaznaczenia — jak nie rozumiesz ich treści to zostaw to co jest i kliknij „Dalej”.

2. Tworzenie usługi

Podaj nazwę swojej usługi. Jeśli masz jedną stronę internetową to podaj jej nazwę. W późniejszym etapie możesz dodawać kolejne usługi, czyli kolejne strony internetowe.
Wybierz strefę czasową — Polska i walutę — złoty polski (zł).

3. Szczegóły firmy

Wybierz swoją branżę oraz wielkość firmy. Nie znalazłeś swojej? Zaznacz „Inna działalność biznesowa”

4. Cele biznesowe

Wybierz to co Cię najbardziej interesuje.

Jeśli prowadzisz samą stronę, bez sklepu — sugeruję zaznaczyć:

  • Potencjalni klienci,
  • Ruch, 
  • Zaangażowanie i utrzymanie użytkowników

Dla sklepu warto zaznaczyć dodatkowo: Sprzedaż

Gdy klikniesz dalej zostaniesz poproszony o zaakceptowanie warunków korzystania z usługi Google Analytics.

5. Zbieranie danych

Wybierz platformę – będzie to poprostu „Sieć”

Na koniec zobaczysz dwa przyciski:
„Konfigurowanie zbierania danych” oraz „Przejdź na stronę główną”.

Wybierzmy „Konfigurowanie zbierania danych”. Wyświetli się krótki samouczek, który musimy przeklikać i fajnie byłoby go też przeczytać 🙂

W kolejnym oknie ponownie wybierz jako platformę „Sieć” a następnie podaj adres swojej strony i nazwę strumienia (też nazwę strony) i potwierdź.

 

Krok 2: Uzyskaj kod śledzenia

Możesz zobaczyć okno „Konfigurowanie tagu Google”, w którym pierwsze co zobaczysz to opcję „Zainstaluj ręcznie” – z fragmentem kodu do skopiowania.

Tej metody najczęściej używają osoby, które mają już jakieś pojęcie o stronach internetowych. My jednak zakładamy, że się na tym nie znasz, więc wybierzemy opcję łatwiejszą dla Ciebie.

Na samym dole zobaczysz „Pokaż więcej opcji”, kliknij ją a wtedy wyświetli się ukryta wcześniej opcja „Instalowanie za pomocą systemu CMS lub kreatora witryn”.

To ona Cię interesuje, więc zaznacz ją i kliknij „Dalej”.

Google zaproponuje Ci instalację wtyczki „MonsterInsights plugin” i wyświetli bardzo prostą instrukcję, jak podpiąć do niej „identyfikator tagu”, który będzie w instrukcji od razu podany do skopiowania.

Wystarczy, że zrobisz wszystko krok po kroku, jak na instrukcji i gotowe.

Ps. nie musisz używać akurat tej konkretnej wtyczki. Najważniejszy jest „identyfikator tagu”, jeśli go skopiujesz to możesz użyć dowolnej wtyczki, która umożliwi Ci jego wklejenie.

Pamiętaj, aby nie wyłączać strony z instrukcją od Google – tam jest opcja „Przetestuj instalację”, która Ci się jeszcze przyda.

 

Krok 3: Zainstaluj wtyczkę na WordPressie

Otwórz nową kartę w przeglądarce, zaloguj się na swoją stronę, zainstaluj odpowiednią wtyczkę.

Polecamy MonsterInsights lub GA Google Analytics, które są łatwe w obsłudze i skutecznie integrują Google Analytics z WordPressem.

MonsterInsights:

  • Zainstaluj i aktywuj wtyczkę MonsterInsights.
  • Po aktywacji przejdź do ustawień wtyczki (Insights > Settings).
  • Kliknij „Authenticate with your Google account” i zaloguj się na konto Google Analytics.
  • Wybierz profil, który chcesz połączyć z WordPress i zatwierdź wybór.

GA Google Analytics:

  • Zainstaluj i aktywuj wtyczkę GA Google Analytics.
  • Przejdź do ustawień wtyczki (Settings > Google Analytics).
  • Wprowadź kod śledzenia w odpowiednim polu i zapisz zmiany.

 

Gdy to zrobisz powróć na poprzednią kartę przeglądarki i kliknij opcję „Przetestuj instalację”.

Jeśli wszystko dobrze wykonałeś to otrzymasz komunikat o poprawnym połączeniu.

 

Krok 4: Skonfiguruj ustawienia śledzenia

Po zainstalowaniu i skonfigurowaniu wtyczki możesz dostosować ustawienia śledzenia według swoich potrzeb. MonsterInsights oferuje dodatkowe opcje, takie jak śledzenie kliknięć w linki, pobierania plików, czy konwersji e-commerce. Warto poświęcić trochę czasu na skonfigurowanie tych opcji, aby zbierać jak najwięcej użytecznych danych.

 

Krok 5: Sprawdź, czy Google Analytics działa poprawnie

Po zainstalowaniu kodu śledzenia warto upewnić się, że Google Analytics poprawnie zbiera dane. Wejdź na stronę Google Analytics i sprawdź w sekcji „Czas rzeczywisty” (Real-Time), czy pojawiają się odwiedziny. Możesz również użyć narzędzia do testowania, takiego jak Google Tag Assistant, aby zweryfikować, czy kod śledzenia został prawidłowo zainstalowany.

 

Krok 6: Monitoruj i analizuj dane

Po poprawnym skonfigurowaniu Google Analytics na swojej stronie WordPress możesz zacząć monitorować zebrane dane. Regularna analiza tych danych pozwoli Ci lepiej zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony, co pozwoli na jej dalszą optymalizację.

 

Podsumowanie

Google Analytics to niezbędne narzędzie dla każdego właściciela strony internetowej, pozwalające na dokładne śledzenie i analizowanie ruchu na stronie.

Dzięki powyższym krokom możesz łatwo skonfigurować Google Analytics na swojej stronie WordPress i zacząć czerpać korzyści z tych cennych danych.

Jeśli potrzebujesz pomocy w konfiguracji lub chcesz, aby Twoja strona była zoptymalizowana pod kątem SEO, skontaktuj się z Nami! Jesteśmy gotowi, aby Ci pomóc!